Home > Leerlingen > Plusklas Lexmond

1 juli 2016 

Bovenbouwgroep

Vandaag was het de dag van ‘de waarheid’! Zou het de drie teams lukken om hun kettingreactie te laten werken? Alle drie de teams hadden de beschikking over glazen en metalen knikkers, magneetstaafjes, golfballen, kapla én een ‘elektrisch gebeuren’ op batterijen dat op de een of andere manier aangezet moest worden aan het eind van de reactie. 

De zoemer: 
Het team dat met deze zoemer (meer een soort rookalarm piep!) aan de slag ging, had bedacht dat de zoemer geactiveerd kon worden door de batterijen in de houder te drukken. Hierdoor ontstond de stroomkring die de zoemer aanzette. Nu lag de uitdaging met name in het bedenken hoe en wat je op de batterijen kon laten vallen om deze in de wat krappe houder te drukken. Knikkers waren te licht en sprongen alle kanten op. Uiteindelijk bleek dat golfballen, die via een buis boven op de houder vielen, de oplossing waren. En deze golfballen werden op hun beurt via een parcours van knikkers en kapla geactiveerd.

collage BB

De propeller:
Hier zijn we wel even aan het zoeken geweest hoe we de propeller met motor konden aanzetten. Het werken met een schakelaar leek hier de beste oplossing. Nu was het omzetten van deze schakelaar een niet al te makkelijk proces. Vele pogingen werden gedaan met diverse knikker formaten, een veertje onder de schakelaar en allerlei soorten buizen. Het werkte uiteindelijk wel…behalve wanneer we het wilden filmen. Dit leek wel een soort van een jinxs..elke gefilmde poging mislukte helaas!

Het lampje:
De meiden waren druk aan de slag geweest met een soort ‘knikker-spijker-baan’ waardoor de metalen knikkers geactiveerd werden. Aan het einde zorgden deze knikkers voor het volmaken van de stroomkring tussen twee grote paperclips waardoor het lampje ging branden. Ook hier was veel geduld en uitproberen nodig, maar ook hier lukte het uiteindelijk ook!

Dit was de laatste plusklas dit jaar. 
Fijne zomervakantie en misschien tot ziens bij een andere ‘plusactiviteit’ in en om Vianen!


Onderbouwgroep

In deze groep kwam iedereen vandaag aan de beurt met het presenteren van hun project.
We hebben geleerd over emoties bij mens en dier en hoe emoties heten in het Italiaans. 
We hebben gehoord hoe, wat en waarmee onze opa’s en oma’s speelden en we spraken over het gebruik van de IPad door jonge kinderen. 

collage OB

We spraken over de mooie, grappige en bijzondere proefjes die we de afgelopen weken voorbij hebben zien komen. Er werd verteld over vriendschap en dat het helemaal niet erg is om eens ruzie te hebben, als je het daarna maar wel weer goedmaakt! We leerden over dino’s en ontdekte dat deze soms maar heel klein en schattig waren. We ontdekten een nieuw spel waarbij geld verdienen én rekenen heel belangrijk waren. We keken mee in de het binnenste van een DVD speler en een radio en verbaasden ons over de verschillende onderdelen. En we keken hoe je kunt programmeren met een ‘bij’ en een ‘kat’! Kortom, een hele druk bezette ochtend weer!

Dit was de laatste plusklas dit jaar. Fijne zomervakantie en misschien tot ziens bij een andere ‘plusactiviteit’ in en om Vianen!

 

10 juni & 17 juni 2016

Bovenbouwgroep

Door de afwezigheid van de leerlingen van de Wiekslag konden we op vrijdag 10 juni niet veel verder met de Rube Goldbergmachines. Daarom dit keer een puzzel – code – circuit. Dit circuit bestond uit diverse codes met verborgen boodschappen waarbij de leerlingen soms even flink moesten zwoegen om de oplossing te vinden.


Het meest lastige bleek toch wel het braille schrift op medicijndoosjes. Dit was een soort steen van Rosetta. Met behulp van het gewone schrift kun je al snel herleiden dat er bovenaan in brailletekens paracetamol staat. Maar wat staat er nog meer? Er werd hier soms iets te snel gegokt en klopten de oplossingen niet helemaal. We kwamen we wel achter op deze wijze dat de informatie die wij als ‘zienden’ kunnen lezen, soms veel meer is dan dat eigenlijk noodzakelijk is.

puzzels

Zo is het heel belangrijk dat je kunt terugvinden dat het tabletten zijn en geen zetpillen (!) en is het huismerk van een drogist oninteressant.
Na dit circuit gingen we nog even aan de slag met een elektrisch circuit. Ik had een aantal materialen besteld die we vandaag konden gaan uittesten: een mini propeller, een zoemer en een stel lampjes. Alles werkt op batterijen, maar hoe ze dit nu allemaal moesten verbinden was toch nog wel een uitdaging!

elektra
Op 17 juni waren we bijna weer compleet. Dus snel aan de slag met de kapla en knikkers. Én met het sluitstuk van elke ‘machine’: een elektrische reactie!
De 2 uur die we er voor hadden was ook nu weer veel te kort. Hopelijk gaan we de laatste les nog het een en ander ‘aan de praat krijgen’!

Op 24 juni is er géén plusklas i.v.m. te weinig deelnemers. Op 1 juli is de laatste plusklas dit schooljaar
 

Onderbouwgroep

Omdat het er eens lekker weer was voorspeld voor vrijdag 10 juni hebben we weer eens een keertje een buitenles gedaan: wat voor zeepbellen kun je allemaal maken met verschillende materialen. De materialen die ik meegenomen had waren o.a. verschillende soorten rietjes, touw, ijzerdraad, bekertjes, knopen enz. Buiten stonden een aantal bakken met zeepsop en daar vlogen ze al snel op af met de meest wonderbaarlijke bouwsels. Eigenlijk iedereen dacht dat de zeepbellen altijd in de vorm van het bellenblaasding zouden aannemen. Want tja, dat is meestal zo’n cirkel op een stokje en ja, dan krijg je inderdaad ronde bellen! Groot was dan ook hier en daar de verbazing dat er echt geen hartjesbel of vierkante bel geblazen kon worden!
Maar toen ze dat allemaal doorhadden gingen ze ‘los’!

bellenblaas

Zo werd er bijvoorbeeld een ‘speleblaas’ ontwikkeld ( een spel met rietjes waarbij je de bel moet doorprikken), er werd ontdekt dat je met een heleboel rietjes bij elkaar héél véél belletjes kunt blazen ( net als een spuugbeestje)en er werd ontdekt dat je helaas niet oneindig grote bellen kunt blazen maar wanneer je aluminiumfolie over het ijzerdraad heen wikkelt wel een aardig eind komt!

De week erna was het echt binnenwerk weer. Dus zijn we weer aan de slag gegaan met de diverse projecten. 
Het was vandaag nog even flink doorwerken want door te veel afwezige leerlingen op 24 juni aanstaande, gaat de plusklas dan niet door. Op 1 juli is dan de laatste keer plusklas voor dit schooljaar!

Op 24 juni is er géén plusklas i.v.m. te weinig deelnemers. Op 1 juli is de laatste plusklas dit schooljaar

 

3 juni 2016

Bovenbouwgroep

In deze groep leek het wel een techniekles deze week! Naast dat er driftig werd getimmerd op plankjes met spijkers die de knikkers al dan niet moeten gaan tegenhouden, werd er ook geëxperimenteerd met een techniekdoos die ik had meegebracht. Lampjes, draadjes, verbindingen…ze bleven uitproberen!

schema

Het doel van deze toevoeging is het uiteindelijk creëren van een geluid, beweging of gebeurtenis wanneer de knikkers door de baan rollen. Het moet natuurlijk wel een ‘rube goldbergmachine’ worden: op een zo ingewikkeld mogelijke manier iets laten gebeuren!


Onderbouwgroep

Voordat we deze keer goed en wel met de projecten aan de slag gingen, gebeurde er iets dat ik eigenlijk nog veel leuker vind dan ‘gewoon projecten draaien’. Er werd namelijk spontaan een hele mooie filosofische vraag gesteld waar we samen over doorgedacht hebben. Het ging over hoe je een blind persoon kunt uitleggen hoe kleuren er uit zien….of voelen…of ruiken…of….. 

kleur
Nee, een echt antwoord hebben we niet, maar wel weer veel ideeën om op verder te gaan op een later moment! 
En over kleur gesproken: benoem maar eens hardop de kleuren van de volgende woorden 

 

 

27 mei 2016

Bovenbouwgroep

Deze week een kleine impressie van de activiteiten in de bovenbouwgroep:

collage BB

De video die ons overigens geïnspireerd heeft, is op YouTube terug te vinden onder de titel: 
Magnets and Marbles!  (Kaplamino)


Onderbouwgroep

In deze groep zijn we allemaal zo druk aan het werk dat er nauwelijks tijd is om foto’s te nemen! Deze week werden er in ieder geval weer veel ontdekkingen gedaan! Zo kwam er een soort oog te voorschijn uit de CD/DVD speler, die inmiddels al helemaal uit elkaar gehaald is. Zagen we het effect van warmte op een gist-water mengsel. En werd er dieper ingegaan op hoe emoties er uit kunnen zien!

collage OB

20 mei ’16

Bovenbouwgroep

Vandaag werd de laatste presentatie gegeven vanuit het project verandering. Dit keer ging het over de opwarming van de aarde. Na afloop ontstond er een mooie discussie over milieuvriendelijke maatregelen zoals elektrische auto’s, want hoe milieu vriendelijk is de energie die deze auto’s nodig hebben eigenlijk opgewekt? Als voorbeeld van een andere manier van energie opwekken keken we naar een voetbalveld in Brazilië. Dit kan ’s avonds verlicht worden doordat de activiteit van de spelers overdag op de grasmat omgezet en opgeslagen wordt in energie. 

(Dit filmpje is terug te vinden op YouTube onder de titel:  Shell and Pelé Inspire Future Energy Scientists With Soccer Pitch | Shell)  

Daarna zijn de leerlingen aan de slag gegaan met hun Rube Goldbergmachines. De eerste fase….hoe maak ik van magneetstaafjes, knikkers en kapla iets dat werkt!

BB

Want al zitten ze allemaal in de midden- en bovenbouw: geef ze dit soort materiaal en ze gaan helemaal los! (Voornamelijk dus de jongens ☺ )


Onderbouwgroep

In de onderbouwgroep waren ze vandaag weer superdruk met hun projecten. De Beebot werd op pad gestuurd voor allerlei boodschappen en de kat Scratch kreeg allerlei opdrachten. 

scratch
 
Er werd nagedacht hoe emoties eigenlijk ruiken, smaken en voelen en er werd gefilosofeerd over vriendschap. We maakten een reis door de geschiedenis toen we keken hoe kinderen vroeger speelden en hoelang de IPad eigenlijk al bestaat en er werd ontdekt dat maïzena gemengd met water een heel vreemd goedje wordt dat je soms wel en soms niet kunt beet pakken!

Maizena

13 mei ’16

Bovenbouwgroep

Vandaag hebben we plannen gemaakt om te gaan werken aan een Rube Goldbergmachine. Rube Goldberg (1883-1970) was een Amerikaanse cartoonist die vooral heel bekend is geworden door zijn tekeningen van absurd gecompliceerde apparaten die de meeste simpele opgaven verrichten. De Rube Goldbergmachine heeft in het Engels de spreekwoordelijke betekenis gekregen voor onnodig gecompliceerde technische oplossingen. 
Kijk maar eens naar deze uitvinding om je mond af te vegen met een servet:

Rube

In Amerika worden er heuse Rube Goldbergmachine wedstrijden gehouden waar universiteiten aan mee doen met speciaal gevormde teams! Zo was de opdracht dit jaar om een paraplu te openen. Er horen hier dan ook altijd regels en afspraken bij, zoals het minimale aantal verschillende stappen die je moet doorlopen voordat je zo’n paraplu überhaupt kunt openen. Onze ‘machines’ worden waarschijnlijk een mix tussen een gewone kettingreactie en zo’n Rube Goldbergmachine, maar wel met zoveel mogelijk verschillende onderdelen en/of afspraken. Voorlopig zijn we in ieder geval nog in de plan-, teken- en overlegfase!

Onderbouwgroep

Deze groep heeft vandaag een start gemaakt met de individuele projecten. Er werd hard gewerkt en eigenlijk wilde niemand om 12:00 al weg!

werk
Voor een aantal projecten kunnen de leerlingen mogelijk bij u langskomen voor een klein ‘interview’. Het op deze manier verzamelen van ‘data’ is een prima manier van onderzoek doen voor de onderwerpen die wat minder tastbaar zijn zoals: vriendschap, spelen en emoties. Graag uw medewerking!

 

15 april 2016

Bovenbouwgroep

Vandaag was het de beurt aan twee nieuwe presentaties. We kregen een beeld van wat je met afvalmateriaal allemaal kunt doen. En we hoorden over de ontwikkeling van drugs. Daarna keken we nog naar een deel van de les over het zonnestelsel van de Radboud universiteit. Naar aanleiding hiervan dachten we na over filosofische vragen. En daarmee was de tijd alweer om!

Filosofie

Volgende week is er geen plusklas i.v.m. de Koningsspelen. We zien elkaar weer na de meivakantie!


Onderbouwgroep

In de onderbouwgroep zijn we vandaag verder gegaan met dieper na te denken over onze projecten en leervragen. Het zelf leren opstellen van vragen die je prikkelen om verder te denken is heel lastig, maar zeer belangrijk. Want vanuit interesse en nieuwsgierigheid leren is veel leuker én veel effectiever. En sluit meer aan bij de manier van leren die bij deze leerlingen past.

onderzoek

Volgende week is er geen plusklas i.v.m. de Koningsspelen. We zien elkaar weer na de meivakantie!

8 april 2016

Bovenbouwgroep
Vandaag werden er twee presentaties gehouden. We werden meegenomen in de wereld van de luchtmacht en kregen een korte impressie van de toekomst van vliegen. En we keken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van transport drones. Daarna volgden we een online les van de rijksuniversiteit Groningen over de aarde en de maan. We dachten na over de verschillende tijdzones en bekeken de soms vreemde ‘tijdlijnen’ op de wereldkaart.  

Komende vrijdag is de laatste les voor de meivakantie. Vrijdag 22 mei worden de Koningsspelen gehouden en is de Plusklas dus vrij. 

collage bb

Onderbouwgroep
Omdat de leerbehoefte in deze groep zo uiteenlopend is, zijn we gestart met het opzetten van individuele (onderzoeks-)projecten. Zo kan iedereen op zijn eigen tempo en naar eigen interesse werken. Vandaag zijn we bezig geweest met een mindmap. In deze mindmap hebben ze opgeschreven wat ze wel al over het onderwerp weten, maar vooral wat ze hierover nog willen leren. Daarnaast keken we wat we hiervoor nodig hebben en hoe we dit kunnen regelen. Dit leren vanuit interesse is wel even wennen voor de meesten. We gaan daarom ook hiermee rustig aan de slag. 

Komende vrijdag is de laatste les voor de meivakantie. Vrijdag 22 mei worden de Koningsspelen gehouden en is de Plusklas dus vrij. 

collage OB
Een paar van de onderwerpen en projecten die nu gekozen zijn: programmeren, dinosauriërs, dolfijnen, vriendschap, spelen, spelletjes maken, emoties & proefjes. 

 

1 april 2016

Bovenbouwgroep

Natuurlijk kon het vandaag niet uitblijven! De leerlingen kregen een toets. Geen gewone toets voor een cijfer, maar een test of ze adequaat konden reageren en geconcentreerd konden werken….  

Nou geconcentreerd waren ze inderdaad aan het werk, maar helemaal ‘adequaat’ was het niet. Want ze vergaten vrijwel allemaal om goed de opdracht tekst bovenaan het blad te lezen. Daar stond namelijk in dat ze alle vragen en opdrachten mochten overslaan en direct naar de laatste 2 vragen mochten gaan!

april

De meesten vonden het géén leuke grap, maar het was wel een goede les voor ze. Want ze zijn zich nu wel weer bewust dat het goed lezen van een opdracht soms wel héél erg handig kan zijn!

Onderbouwgroep

In deze groep hebben we vandaag Sam gered! Sam is een hele domme regenworm die niet kan zwemmen. Sam zijn boot is omgeslagen en zijn reddingsboei ligt onder de boot. 

Sam

Je mag Sam, de boot en de reddingsboei alleen aanraken met 2 paperclips. Oh ja, en Sam moet wel blijven leven dus hij mag niet in het water komen én hij mag niet aan de paperclip gehaakt worden! De eerste reacties waren: da’s gemakkelijk! Maar er moest toch wel flink nagedacht worden door de meeste groepjes, voordat het ze lukte om Sam in zijn zwemband te krijgen.

 

18 maart 2016

Bovenbouwgroep

collage
De projecten waar aan gewerkt wordt zijn: De huidige ontwikkeling en mogelijkheden in de toekomst van drones; Kleding in de toekomst: wat en waarom; Drugs: wat zijn drugs en hoe heeft zich dit door de tijd ontwikkeld; De opwarming van de aarde: oorzaak en gevolg & De ontwikkeling van de luchtmacht.

Komende vrijdag is er i.v.m. Goede Vrijdag geen Plusklas.

Onderbouwgroep

Omdat het bijna Pasen is zijn we met de denksleutels met het thema Pasen & Lente aan de slag gegaan. Er zijn vele vragen te verzinnen en nog meer antwoorden te bedenken bij deze soms hele rare sleutels. Zo hebben we nagedacht over welke vraag er nooit door de juf of meester in de lente gesteld wordt. Al snel hadden we het over vragen over sneeuw, maar toen bedachten we dat er soms ook nog wel eens sneeuw kan vallen in April!

denksleutels

Ook de voor- en nadelen van een zon die ook ’s nachts zou moeten schijnen, werden uitgebreid besproken. We hebben het toen gehad over mensen die in de nachtdienst werken ( wanneer eet je dan je ontbijt?) en over energiebesparing omdat je dan nooit een lamp hoeft aan te doen! We hebben mooie tuinen ‘uitgevonden’ vol met snoep i.p.v. bloemen, sommige heel toepasselijk met ‘paaseizonnebloemen’. En we hebben gesproken over wat je allemaal nog meer kunt doen met bloembollen. Een van de ideeën was het verven van de bloembollen en die verstoppen als paaseieren. Dit is natuurlijk een fantastisch idee, want elk jaar missen we wel één of meerdere te goed verstopte paaseieren en op deze manier groeit er volgend jaar op die plek een mooie bloem!

Komende vrijdag is er i.v.m. Goede Vrijdag geen Plusklas.

11 maart 2016

Bovenbouwgroep

Ook deze week was het tijd om te werken aan de projecten. Voor alle groepen begint de uitvoering steeds meer vorm aan te nemen. Er werd in ieder geval druk gewerkt met stof, klei & karton! Omdat de leidende draad van alle projecten verandering is, wordt er ook naar de toekomst gekeken. En juist deze toekomstvisies lenen zich bij uitstek tot het maken van modellen. Een kleine impressie van het ‘werk in uitvoering’:

BB 1 BB2

Onderbouwgroep

Vandaag zijn we bezig geweest met de weersverwachting op het eiland Fydor. Dit eiland heeft een geheel eigen klimaat met vreemde soorten weersverschijnselen. Zo komt er bijvoorbeeld ‘schriet’ voor. Dat zijn ronde schuimbollen die op de grond vallen en in alle richtingen rollen. Maar ook hebben ze daar nog al eens last van ‘vlisserd’. Dat zijn grote groene mistbanken die rond de stammen van bomen kronkelen.

De opdracht was nu om voor de 6 al omschreven weerstypen een herkenbaar symbool te ontwerpen zoals dat ook bij een ‘gewoon’ weersbericht wordt getoond ( zoals een zonnetje, wolken met bliksem, sneeuwvlokken ed.).

Fydor

Daarnaast werd aan de leerlingen gevraagd om 3 andere aparte weerstypes te bedenken, een omschrijving te geven én een symbool te bedenken.
Hierna tekenden ze een, zelfbedachte, kaart van Fydor met deze symbolen er op en mochten ze allemaal hun eigen weersbericht presenteren.
De jongens hadden over het algemeen allemaal wel iets van stormen, tornado’s en vuurregens bedacht. De meiden daarentegen bedachten vaker een wat vriendelijker klimaat waarbij er sprake was van koekjesregen en snoepjes die naar beneden kwamen!

 

4 maart 2016

Bovenbouwgroep
In de bovenbouwgroep werd vandaag druk gewerkt aan het project Verandering. Er werden modellen gebouwd en uitgetest, nieuwe vragen bedacht en geformuleerd, boeken gelezen en er werd uitgebreid ontworpen! Kortom, een weer goed bestede ochtend!

idee
Onderbouwgroep
In de onderbouwgroep leerden de leerlingen vanmorgen wat ‘out of the box’ denken nu eigenlijk echt inhoudt. De leerlingen kregen de opdracht op een zo lang mogelijke rij van dominostenen neer te zetten die in één keer kon omvallen. Daarna werd er gemeten wat de afstand was tussen de eerste en de laatste omgevallen steen. 

domino
Bij de eerste poging kwamen de meeste groepjes tot gemiddeld een meter. Maar toen er één groepje, min of meer per ongeluk, er achter kwam dat een weggesprongen steen ook meedeed voor de totale afstandsmeting liepen de afstanden snel op! Want wat gebeurt er wanneer je een deel van de rij op tafel bouwt en een deel op de grond? Dan heb je direct al een grotere afstand te pakken, maak je gebruik van de zwaartekracht én van het gladde zeil op de vloer!

Uiteindelijk kwamen er afstanden tussen de 3 en 4 meter voorbij! En dat met dezelfde 28 dominostenen als bij de eerste ronde. Je niet laten belemmeren door alleen ‘rechtdoor’ te denken, maar juist door buiten de gebaande paden te treden een beter resultaat te bereiken, was de opzet van deze les. En dat is prima gelukt! 

12 februari 2016 

Bovenbouwgroep

Vandaag zijn we verder gegaan met de onderzoeksvragen aan te scherpen. Dit is toch wel een hele lastige klus merkten velen. Om wat meer structuur te bieden in het proces zijn we ook aan de slag gegaan met een stappenplan. 

stappenplan

Hierin kunnen de leerlingen hun vragen, vorderingen en afspraken noteren. Al met al zijn we eigenlijk de hele plusklas tijd hiermee bezig geweest!
De komende week vrijdag hebben we allemaal al lekker vrij en dat betekent dat we elkaar over twee weken weer zien, op de vrijdag na de voorjaarsvakantie!

Onderbouwgroep

In deze groep gingen we vandaag aan de slag met creatief denken. Dit schattige wezentje is een Doepel:

Doepel

Ze zien er heel lief uit, maar ze hebben een hele vervelende eigenschap. Ze eten namelijk baksteen! En dat vinden wij mensen natuurlijk helemaal niet leuk, want ze eten onze huizen op! Dus moeten we een manier vinden om ze te vangen en ze terug te brengen naar het eiland waar ze vandaan komen. 
Omdat ze verder wel lief zijn, moet de val wel ‘Doepel vriendelijk’ zijn.

Gelukkig heeft de Doepel een aantal eigenschappen waarmee we hem makkelijker kunnen vangen. Zo plakken zijn snorharen overal aan vast wanneer die nat worden. Is een Doepel gek op rode knopjes én groene pijlen en houden ze ook van worstjes.

Het is altijd leuk om te zien hoe snel de leerlingen allerlei ideeën op papier tekenen. De ene wat gedetailleerder dan de andere. Een aantal leerlingen vond al snel dat ze klaar waren dus heb ik hen gevraagd om nog een ‘vervolg tekening’ te maken. Wat gebeurt er wanneer de Doepel echt gevangen zit? Hoe ziet dat er uit? En hoe komt die Doepel dan uiteindelijk op het eiland? 

Uiteindelijk ontstonden er hier en daar een soort stripverhalen over het vangen en transporteren van de Doepels. Mochten we ooit echt Doepels tegenkomen…dan weten wij wat we moeten doen!

De komende week vrijdag hebben we allemaal al lekker vrij en dat betekent dat we elkaar over twee weken weer zien, op de vrijdag na de voorjaarsvakantie!

5-2-2016

Bovenbouwgroep

Vandaag zijn de leerlingen echt van start gegaan met het zelf onderzoeken van verandering(en). Ze hebben nagedacht over hun onderzoek, over de onderzoeksvragen die ze voor zichzelf konden opstellen en ook al een beetje over hun uiteindelijke presentatievorm. Je merkt dat, ondanks alle oefeningen in het ‘out-of-the-box’ & creatief denken, ze op sommige momenten nog heel erg ‘schools’ denken. In dit geval zag ik diverse onderwerpen die niet zouden misstaan in het geval van een werkstuk of spreekbeurt. Maar het gaat hier juist om het verder en dieper door denken. 

Om ze te helpen om een goede vraag te formuleren konden ze gebruik maken van dit ‘vragenmachientje’. 

vragenmachientje
De keuze ‘Is het een opzoekvraag?’ behoeft denk ik wat uitleg: Stel je wilt onderzoek doen naar de ontwikkeling van de (gloei)lamp. Alle informatie hierover is zo op te zoeken. Eigenlijk heb je maar één Wikipedia pagina of één boekje uit de bibliotheek hiervoor nodig. Het is dus een echte opzoekvraag en dus geen goede onderzoeksvraag.

Wat beter zou zijn is wanneer je kijkt naar welke verandering het uitvinden van een gecontroleerde lichtbron voor de mensheid heeft betekend. 
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de tijd in de prehistorie waar mensen in grotten tekeningen maakten bij het licht van het vuur.
Maar ook naar hedendaagse situaties waarbij kinderen in (ontwikkelings)landen afhankelijk zijn van een lichtbron om hun huiswerk te kunnen maken. Zo ging laatst deze foto rond van een dakloos jongetje dat ‘s avonds  in het licht van een restaurant zijn huiswerk maakt….

huiswerk
Of kijk naar de recente ontwikkeling van spaar- en ledlampen en bedenk zelf wat mogelijk de volgende stap van kunstmatig licht gaat worden. Kijk daarbij ook naar verschillen in energie gebruik en voor- en nadelen ( denk maar eens aan de milieu belasting wanneer zo’n spaarlamp kapot gaat).
Dit is natuurlijk wel informatie die ze moeten opzoeken. Maar met één bron kunnen ze hier nooit antwoorden voor vinden. Ze zullen dus door moeten graven, meerdere bronnen moeten lezen en gegevens moeten gaan combineren. 

Best pittig dus! Maar zoals eigenlijk alles in de plusklas, is ook hier de inzet en de strategie belangrijker dan de uiteindelijke uitkomst. Ik verwacht geen werkende uitvindingen, maar wel de inzet dat er breed is nagedacht en dat ze hebben ‘gewikt en gewogen’ wat ze meenemen bij hun uiteindelijke presentatie. Deze presentatie kan dan weer van alles zijn, maar daar heb ik het de vorige keer al even over gehad.

Overigens is het ook nu weer de bedoeling dat de leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor het meenemen van eventuele materialen die ze nodig hebben voor hun onderzoek. Natuurlijk kunnen ze het mij ook altijd vragen, maar ook dit moeten zij zelf gaan doen! Dit plannen en verantwoordelijk zijn voor je eigen leerproces is een van de punten waar de meesten toch nog wat moeite mee hebben en wat ook uit diverse rapporten naar voren kwam. 

Ik heb een vraag aan u. 
Graag wil ik weten door wie de nieuwsbrief gelezen wordt.
Kunt u mij een mailtje sturen met een bevestiging?
Dit mag naar carolakoreman@gmail.com 
Alvast bedankt voor uw medewerking!

 

Onderbouwgroep

Vandaag zijn we aan de slag gegaan met pictogrammen. Wat zijn pictogrammen, waarvoor zouden die handig zijn en welke herken je?

pictogram

We hebben ons gebogen over een aantal minder bekende “picto’s “ en we zijn zelf aan de slag gegaan met een soort geheimtaal in pictogrammen stijl.
De leerlingen mochten hun bladen meenemen om u thuis te ‘testen’. En, hoe ging dat?

Ik heb een vraag aan u. 
Graag wil ik weten  door wie de nieuwsbrief gelezen wordt.
Kunt u mij een mailtje sturen met een bevestiging?
Dit mag naar carolakoreman@gmail.com
Alvast bedankt voor uw medewerking!

 

29 januari 2016 

Bovenbouwgroep

Vandaag stond de Plusklas in het teken van Verandering! Niet alleen is de samenstelling van de groep veranderd, ook zijn we vandaag gestart met de projectperiode Verandering. De komende tijd gaan we namelijk aan de slag met onderzoekend leren rondom dit thema. En hiervoor gaan we weer gebruik maken van de onderzoekscirkel. 

onderzoekscirkel

Vandaag zijn we bezig geweest met een stuk verwonderen en verkennen. “Wat bestaat er niet meer over 100 jaar”. Dit kon op het gebied van bijvoorbeeld voedsel of vervoersmiddelen zijn, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld het gebruik van schoolspullen en het vieren van feestjes.

Behalve hele grappige reacties zaten er best wel een aantal doordenkers bij. Wat te denken over het eten van vlees? Dat doen we waarschijnlijk niet meer over 100 jaar, maar is er dan nog wel leer voor een voetbal of voor schoenen? En wat te denken van ballonnen? Komt die grondstof niet voort uit ruwe olie? En is dat er nog over 100 jaar? We hebben het kort gehad over onze ‘global footprint’. Ik heb ze gevraagd hier thuis ook wat over op te zoeken. Dit is in ieder geval een Nederlandstalige link: http://voetafdruktest.wnf.nl

Voor de komende weken is het de bedoeling dat ze gaan nadenken over verandering in de breedste zin van het woord. Het kan iets zijn dat in de geschiedenis is gebeurd. Maar ook iets toekomstgericht. Het kan klein of heel groot zijn. Het kan over wereldgeschiedenis gaan, maar ook over je eigen leven. Het gaat erom dat je je over iets verwonderd. En dat je er meer over wilt weten dan dat je nu weet. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze het geleerde gaan presenteren. Dit zullen echter geen presentaties zijn zoals een spreekbeurt of een werkstuk. Het is dit keer de bedoeling dat er eens op een heel andere manier gepresenteerd gaat worden. Dit kan bijvoorbeeld een serie tekeningen zijn, een maquette, of een muziekstuk dat ze maken of spelen of…kortom, presenteren op heel veel andere manieren!

Onderbouwgroep

In de onderbouwgroep zijn we vandaag aan de slag gegaan met associaties en analogieën. Een analogie is een vergelijking van twee begrippen, op basis van overeenkomst van de eigenschappen van die begrippen. Een paar voorbeelden: 

Je kunt een analogie op grond van de vorm maken: een appel en een ei zijn beide vrijwel rond. 
Op grond van de kleur: zowel een tomaat als een brandweerauto zijn allebei rood. 
En bijvoorbeeld op grond van gelijktijdigheid: Zonsopgang en ontbijt zijn allebei in de ochtend! 

Bij associaties maak je verbindingen. Een verbinding tussen, in dit geval, een plaatje op een ‘verhaalkaart’ en je eigen kennis en ervaringen. 

verhaalkaarten

De kinderen mochten één voor één een kaart pakken en deze aan de anderen laten zien. Daarna schreef iedereen zijn of haar associatie of analogie op een post-it die ze rond de kaart plakten.

Als eerste werd er een best wel enge kaart getrokken met een getekende schedel en twee botten eronder. Natuurlijk waren er diverse ‘piraten’ terug te lezen op de briefjes. Maar ook het woord ‘eng’ en ‘vlag’ (inderdaad: een piratenvlag!) En wat te denken van een plaatje van een piramide. Daar stond het woord ‘treden’ bij! Een hele mooie, niet zo voor de hand liggende, associatie!
 
Nadat we alle kaarten hadden voorzien van allerlei ‘verbindingswoorden’ zijn we ze samen gaan bespreken. Daar ontstonden mooie gesprekken over verdere verbindingen die de leerlingen konden maken. Soms waren we ineens heel inhoudelijk bezig zoals over de vraag uit welk materiaal de zon eigenlijk bestaat? Is dit lava en wat is lava dan eigenlijk wel? Maar ook bijvoorbeeld over dat een appel je doet denken aan een klokhuis en…dat het Klokhuis een programma is waar je veel van kunt leren… en dat je om te kunnen leren goed moet eten…en dat een appel dan weer goed eten is!

 

22 januari 2016

Bovenbouwgroep

Vorige week hebben de leerlingen van de bovenbouwgroep hun eigen rapport ingevuld. Als aanvulling daarop hebben we deze week aandacht geschonken aan de misschien wat vreemde rekensom in dit rapport. Ik zal ook hier uitleggen wat voor gedachte hierachter zit.

inzet x strategie x talent = resultaat
Op de informatieavond gaf ik het voorbeeld van de leerling die even snel zijn topografie doorneemt en op de toets een 10 haalt. Misschien een prachtig resultaat, maar de kennis is even snel verdwenen als ‘geleerd’. 

Leerlingen zien dit niet altijd zo, ze hebben toch een prima cijfer?!  Ja, dat klopt. Maar het is maar tijdelijk kennis. Het is niet opgeslagen in het lange termijn geheugen en is ook niet meer oproepbaar in een latere situatie.

Je hebt dus eigenlijk niet geleerd hoe je moet leren! En dat gaat bij veel begaafde leerlingen uiteindelijk een keer opbreken. 

inzet enz

Om dit nu inzichtelijk te maken heeft iemand deze ‘rekensom’ bedacht. Voor de berekening gebruiken we de cijfers 1 t/m 10, net als bij een toets.

Kijken we naar de begaafde leerling uit het voorbeeld, dan kunnen we zeggen dat de inzet 1 was. Veel is per slot van rekening niet gedaan!
De strategie zouden we een 3 kunnen geven. Er is wel een strategie gebruikt, die inderdaad voor dit moment werkt, maar een echt goede strategie kun je dit niet noemen. Het talent dat de leerling heeft, is wel ten volle benut. Het is per slot van rekening eigenlijk wel knap dat je zo’n rij van vreemde plaatsen in één keer kunt onthouden!

De rekensom is nu 1 x 3 x 10 = 30. 
Niet slecht?

Kijk nu eens naar die leerling die meer moeite heeft moeten doen om het te onthouden. Hij heeft over meerdere dagen verspreid alle plaatsen doorgenomen. Hij heeft zich laten overhoren, heeft op de computer geoefend, enz. Hij haalt misschien dan wel ‘slechts’ een 7 voor die toets, maar hij heeft wél geleerd. Zijn kennis is opgeslagen in zijn lange termijn geheugen. 

Zijn inzet is 10, zijn strategie (zeker met al die verschillende manieren van leren) is ook een 10 waard. Zijn talent heeft hij ook ten volle benut. Je komt nu op 10 x 10 x 10 = 1000! Tja, en dan steekt die 30 als resultaat maar magertjes af tegen die 1000!

Binnen de plusklas wordt veel inzet gevraagd. Ze moeten ook regelmatig hun strategieën aanpassen én hun talenten benutten. Het resultaat is eigenlijk niet eens zo belangrijk. De weg er naar toe dus wel!

In de rapporten die deze week in de bovenbouw groep zijn uitgedeeld, kunt u meer lezen over deze ontwikkeling van uw kind. 

 

Onderbouwgroep

In de onderbouwgroep zijn we deze week met de rapporten aan de slag gegaan in combinatie met het spelen van diverse spelletjes. 
Iedereen was heel serieus bezig en ging rustig zijn gang. Daardoor had ik ook de mogelijkheid om met iedereen even een kort gesprekje te voeren. 

development

Ik ben ontzettend trots op ze dat ze zo goed wisten te verwoorden op welke gebieden ze gegroeid zijn en waar ze nog aan willen werken de komende tijd! De rapporten gaan komende week mee met deze leerlingen. 

 

8 & 15 januari 2016 

Bovenbouwgroep

In de bovenbouwgroep zijn we na de kerstvakantie,  weer enthousiast aan de slag gegaan met diverse verschillende activiteiten. Een aantal leerlingen was druk in de weer met proefjes doen, een ander groepje ontdekte hoe lastig het programmeren van een robot kan zijn en een derde groep maakte een filmpje voor de informatieavond van dinsdag 12 januari.

Vandaag werden de activiteiten gewisseld. Er waren er ook nu weer zelfbedachte proefjes maar de grootste groep ging aan de slag met de robot. 
We hebben natuurlijk al eens een opdracht gedaan waarbij medeleerlingen werden ‘geprogrammeerd’. Maar deze leerlingen waren soms nog iets te zelfstandig, waardoor de meeste opdrachten uiteindelijk toch wel goed afliepen.

constructa bot
Deze vriendelijk uitziende bulldozer doet echter alleen wat je hem opdraagt en verder dan ook helemaal niets. En dat blijkt in de praktijk toch nog best wel lastig! Een goede oefening in het logisch en analytisch nadenken. En vooral een goede oefening m.b.t. de frustratietolerantie!

 

Onderbouwgroep

In de onderbouwgroep zijn we vorige week ook gestart met de robot. Deze zg. constructa bot rijdt steeds 15 centimeter voor- of achteruit. Je kunt de robot ook naar links of rechts laten draaien en laten pauzeren. Elk stukje van de te rijden route moet ‘verteld’ worden aan de robot m.b.v. de knoppen op de bovenkant en is eigenlijk een programmeer regel. 

stadsplan

Eerst kregen ze enkelvoudige opdrachten, zoals ‘Rij van de start naar het hotel’. Om het programmeren te oefenen schreef elk duo schreef eerst de regels op papier, voordat ze het mochten invoeren. Hierdoor kon iedereen op zijn of haar tempo puzzelen met de verschillende stappen en dat was af en toe ook best wel nodig. Vooral het feit dat de robot bij rechts- of linksaf alleen draait en niet verder rijdt, was even wennen voor de meesten.
Maar ook het leegmaken van het geheugen vóór het invoeren van de eigen programma regels werd nog wel eens vergeten: soms tot grote frustratie. 

Na elke geslaagde opdracht kregen de leerlingen nieuwe opdrachten met oplopende moeilijkheidsgraad. Uiteindelijk wisten de meeste duo’s vandaag tot aan opdracht E te komen. En dat is supergoed, want er werden heel veel handelingen gevraagd bij deze serie opdrachten!

 

11 december ’15

Bovenbouwgroep

In de bovenbouwgroep vandaag een ‘van-alles-en-nog-wat’ dag. Een aantal leerlingen wilde nog verder werken aan hun spel en de anderen wilden graag de spellen uitproberen. Helaas is de inzendingstermijn inmiddels verlopen en kunnen we niets meer insturen. Maar ik kan concluderen dat we op onze ‘weg’ naar de uiteindelijke uitvoering veel meer ontdekt hebben dan alleen maar leren hoe je een spel kunt maken. En dat is erg mooi om te zien.

BB

Deze week is er geen Plusklas i.v.m. de drukte zo vlak voor de kerstvakantie. Voor deze groep staat er na de vakantie nog drie keer Plusklas gepland. 

Ik heb aan de leerlingen gevraagd om na te denken over een onderzoek (proefje/vraagstelling)  wat ze in drie lessen kunnen uitvoeren, binnen de mogelijkheden van de Plusklas. Dit mogen ze individueel of in groepjes doen. Dit is volledig aan hen. Misschien kunt u thuis eens informeren of ze al hebben nagedacht en wat ze hiervoor mee willen gaan nemen. Fijne feestdagen en tot vrijdag 8 januari! 


Onderbouwgroep

In de onderbouwgroep zijn we vandaag op expeditie gegaan naar de vreemde planeet Moendoes. In het lokaal hingen en lagen informatiebronnen over deze planeet en als echte wetenschappers gingen de leerlingen op pad om antwoorden te vinden op diverse vragenkaartjes. Elke keer dat ze dachten een antwoord gevonden te hebben konden ze dat komen controleren en ze kregen, indien het antwoord natuurlijk juist was, het antwoordkaartje mee. Dit kaartje moest ook ‘gepubliceerd’ worden, zodat andere wetenschappers er ook gebruik van konden maken. 

moendoes

Dat het best wel een pittig spel was, merkten ze wanneer ze met een simpel ja of nee terugkwamen. Want het is wel de bedoeling dat je kunt aantonen waarom het ja of nee is! In het begin gooiden ze dan ook alle mogelijke moeilijke vragenkaartjes weer terug, maar uiteindelijk blijven er natuurlijk alleen deze kaartjes over! Wanneer er dan juist op zo’n vraag een antwoord gevonden werd, waren ze dolenthousiast! Leuk om dit te zien gebeuren!

Deze week is er geen Plusklas i.v.m. de drukte zo vlak voor de kerstvakantie. Voor deze groep staat er na de vakantie nog drie keer gepland. Fijne feestdagen en tot vrijdag 8 januari! 

 

27 november 2015 

Bovenbouwgroep

Vandaag was het dan eindelijk zo ver! De laatste aanpassingen aan de spellen en het daadwerkelijk spelen en uitproberen. Nadat alle drie de teams nog even een eindsprint hadden getrokken, konden twee groepjes daadwerkelijk een spel laten zien. 

model

Het derde team was iets teveel in de detaillering afgedwaald en had dus helaas geen werkend spel. Maar omdat zij dus ‘onpartijdig’ waren, konden zij de beslissende stemmen geven voor welk spel we uiteindelijk gaan insturen. En dat is uiteindelijk ‘het bordspel voor slimme kinderen’ geworden! De teamleden moeten alleen nog even de spelregels uittypen en dan kunnen we het spel gaan inzenden!

Komende week vrijdag 4 december is er geen Plusklas i.v.m. Sinterklaasviering. Vrijdag 11 december is er wel Plusklas, daarna vieren we kerstvakantie!


Onderbouwgroep

In de onderbouwgroep zijn we verder gegaan met de denksleutels rond het thema Sinterklaas. We spraken bij de “wat als sleutel” over hoe je toch de woonkamer in kunt wanneer deze helemaal vol ligt met pepernoten en je niet gewoon door de deur kunt. Naast allerlei sloopideeën en je een weg eten door de berg pepernoten, bedacht er ook iemand dat het heel handig zou zijn wanneer je het hele dorp zou uitnodigen om je te helpen!

Het nieuwe vervoersmiddel voor de Sint dat bij de “uitvinding sleutel” bedacht moest worden, werd bij veel leerlingen een vliegend ding. Maar de uitvoering was wel heel verschillend. Zo vlogen er vliegtuigen op pakjes, was er sprake van een driedubbel vliegend gevaarte met een eigen plek voor de pakjes, de Sint én het paard en was er ergens een pepernoten-kanon aan boord!

letters
De laatste sleutel waar we dit keer aan toe kwamen was een soort puzzel opdracht. Bij deze “constructie sleutel” kregen de leerlingen allemaal een plaatje van de chocolade letters S en P. Dit waren namelijk de laatste letters die er nog waren! Dus paniek bij de pieten! De leerlingen kregen de opdracht om van deze twee letters de eerste letter van hun voornaam te maken. (En de leerling wiens voornaam met een S begint, mocht de eerste letter van haar achternaam maken) Ze mochten hierbij overigens knippen & plakken. 

Het was een verrassende opdracht omdat niet alle leerlingen direct in staat bleken te zijn om door de ‘vaste’ vorm van de letters heen te kijken. Dat er bijvoorbeeld in de S best nog wel een recht stukje zit dat je kunt gebruiken.  Eén van onze jongste deelnemers had de mooiste oplossing bedacht. Hij had gewoon allerlei stukjes letter uitgeknipt en deze in de vorm van zijn letter op papier geplakt! Super!

Komende week vrijdag 4 december is er geen Plusklas i.v.m. Sinterklaasviering. Vrijdag 11 december is er wel Plusklas, daarna vieren we kerstvakantie!

20 november 2015 

Bovenbouwgroep

Vandaag werd er hard gewerkt aan het vervolmaken van de spellen. De groepen zijn druk bezig geweest om hun grote bordspellen klaar te krijgen. Als het goed is, kunnen we volgende week de spellen gaan testen. Ik ben reuze benieuwd! Een kleine collage van de harde werkers:

BB 1
BB 2
BB 3

 

Onderbouwgroep

In de onderbouwgroep zijn we bezig geweest met de denksleutels en dit keer, natuurlijk, met als thema Sinterklaas!

We begonnen met de vraagsleutel. Hierbij wordt het antwoord al gegeven en is het de bedoeling dat er vragen worden bedacht waarop dit antwoord mogelijk is. Deze opdracht lijkt makkelijk, maar het is toch altijd even zoeken. Wanneer ze echter eenmaal op gang zijn met vragen stellen, dan kunnen ze meestal niet meer ophouden!

vraagsleutel

Daarna zijn we gaan brainstormen over een Piet met hoogtevrees. Naast de opmerking dat de Pieten nu hunebedstenen hebben en niet meer door de schoorsteen hoeven, kwamen er ook een paar hele mooie ideeën die getuigen van een prachtig inzicht hoe leren eigenlijk werkt en hoe je altijd moet blijven proberen.

Gelukkig waren het niet allemaal ‘praatsleutels’ en mochten de leerlingen ook gaan schrijven en tekenen. Eén sleutel ging over het bedenken van een andere gebruik van de staf van Sinterklaas. Misschien als tuinstandaard of als vliegend vervoersmiddel? En er kon een alfabet aan snoep, cadeautjes of Pieten bedacht worden.

Volgende week gaan we verder met de overige sleutels! 

 

13 november ’15

Bovenbouwgroep

Zoals ik vorige week al schreef was het vandaag de bedoeling dat de spellen verder (door)ontwikkeld werden. Een lastige klus want, om nu echt het doel van de opdracht  te bevatten en daarmee een spel te creëren, moet je ook bij jezelf te rade gaan.

Doel: Het ontwerpen van een uitdagend spel, waarin spelers ontdekken wat hun talenten zijn en hoe zij dit verder kunnen ontwikkelen. Dit ontwikkelen van je talenten en vooral het ook (durven) laten zien van je talenten  heeft te maken met o.a. je persoonlijkheid en je omgeving. Zo is het bijvoorbeeld van groot belang hoe je omgaat met kritiek, op welke manier je les krijgt, wat voor belemmeringen leg je jezelf op  enzovoort, enzovoort.

Het model wat het SLO gebruikt is een circulair model. Talentontwikkeling is inderdaad een continue proces. Maar omdat dit toch niet genoeg duidelijkheid gaf aan de leerlingen, heb ik ze het onderstaande model van Heller laten zien.  Er staat eigenlijk hetzelfde maar je ziet iets beter wat er in het proces gebeurt en wat de verschillende invloeden kunnen zijn. 

Heller

Het spel moet dus deze onderdelen als ‘belemmeringen’ en  ‘kansen en uitdagingen’ bevatten. Welke keuzes wil jij dat de spelers van het spel kunnen maken? En wat kunnen ze hieruit dan leren? En om dit goed te kunnen weergeven moet je nadenken over je eigen ontwikkeling. Waar loop jij zelf tegenaan? En wat helpt jou of juist niet? Het is dus een behoorlijk diepgaande opdracht die veel verder gaat dan het alleen maar maken van een leuk spel!

 

Onderbouwgroep

In de onderbouwgroep hebben we het deze vrijdag de 13e gehad over Rampzalige Ronald. Deze creatieve doordenkopdracht ging over een denkbeeldig figuur die op zijn beste dagen slechts zo’n 26 meest vreemde rampen beleeft! Zo is Ronald in staat om drijfnat te worden in een woestijn en te struikelen over een blaadje op straat!

OB

De leerlingen hadden de grootste lol met het bedenken wat voor soort rampen konden gebeuren. Nadat we eerst met zijn allen een paar vreselijke dingen hadden bedacht mochten ze individueel aan de slag. Ze konden kiezen tussen het maken van een tekening waarin alle details stonden, het tekenen van een stripverhaal of het schrijven van een verhaal met behulp van een woordspin/mindmap. Iedereen koos voor tekenen en na een uurtje flink doorwerken stonden de ‘mooiste’ rampen op papier…arme Ronald!

 

6 november 2015

Bovenbouwgroep

Vandaag was het eindelijk zo ver: de leerlingen mochten aan de slag met het ontwerpen van hun spel! We hebben kort naar de criteria gekeken en hebben nog een keer de verschillende onderdelen van het model ‘Talent in ontwikkeling’ doorgenomen. Deze moeten per slot van rekening terugkomen in het spel!
Zoals altijd willen deze leerlingen direct het eindproduct maken. Dus werd er ook nu ‘gemopperd’ omdat ze niet gelijk op kartonnen vellen mochten werken, maar eerst een proefversie op gewoon papier moesten maken. Even later bleek echter wel waarom ik dat van ze vroeg: Sommige teams doken zo in de detaillering dat ze al snel vastliepen. 

BB

Zo zag ik dat hier en daar een bestaand spel vrijwel volledig gekopieerd werd. Maar wanneer ik ze vroeg hoe bepaalde spelonderdelen gekoppeld konden worden aan het model, zoals de opdracht was, hadden ze eigenlijk geen idee. Maar met de juiste prikkelende vraag hier en daar kwamen de teams al een heel eind met hun ‘ontdek je talent spel’! Volgende week gaan we weer verder. Er is nog genoeg te doen de komende weken! 

Onderbouwgroep

In de onderbouwgroep mochten ze vandaag hun ’koppie’ gebruiken! Dit ‘koppie’ bestond dit keer uit een kartonnen bekertje waarmee een bouwwerk gemaakt moest worden dat een aantal knikkers kon dragen. Naast het bekertje en de knikkers hadden ze per duo de beschikking over drie rietjes, een aantal cocktailprikkers en paperclips, een stuk klei en een stuk plakband.

Het lastige van deze opdracht was echter dat de uiteindelijke score die je kon halen, werd bepaald door de hoogte (tafel – onderkant beker) te vermenigvuldigen met het gewicht (van de knikkers in de beker). En dat hele bouwwerk moest ook nog eens 5 tellen kunnen blijven staan!

OB collage

De materialen nodigen direct uit om in de hoogte te gaan. Maar drie dunne rietjes kunnen nu eenmaal niet een beker vol met knikkers dragen. Het was dus veel ‘trial & error’ en er rolden dan ook vele knikkers over de grond. Maar uiteindelijk lukte het de meeste groepjes om de opdracht uit te voeren. In het midden van de collage staat de constructie met de hoogste score.
 
Voor een aantal was het een flinke oefening in frustratietolerantie terwijl ook het samenwerken niet altijd even soepel liep. Genoeg om in ieder geval volgende week ook nog even op terug te komen.

 

30 oktober 2015

Bovenbouwgroep: Waar ben ik? & Spel

Omdat we, door een studiedag van de Wiekslag, niet de volledige groep leerlingen hadden, zijn we vandaag niet verder gegaan met de wedstrijd. Toch stonden we ook dit keer even stil bij wat we vorige week besproken hadden. Vooral het feit dat er met name alleen letterlijke antwoorden waren gegeven op de vraag ‘Waar ben ik?’ gaf genoeg gespreksstof. Want probeer nu eens een figuurlijk antwoord te geven? Niet zo iets als ‘in het kleuterlokaal’, maar ‘waar sta jij in het leven?’. Wat is jouw positie in de klas en in je gezin? Ben jij de jongste, de oudste of misschien alleen? En in hoeverre pas jij je aan aan de heersende opvattingen? Bijvoorbeeld met betrekking tot je kledingkeuze of uiterlijk?

De leerlingen kregen hierna de keuze uit een aantal ideeën en ze kozen unaniem om vandaag een ‘gewoon’ bordspel te gaan maken met elkaar. Dus geen talentmodel in spelvorm, maar een soort ganzenbord. Heel ‘gewoon’ dus en een opdracht waarbij ze zelf lekker mee aan de slag konden!

BB 1

Het was heel leuk om te zien hoe ze allemaal uit zichzelf een rol op zich namen. Zo gingen er een aantal aan de slag met het maken van het speelveld terwijl anderen zich stortten op de spelregels (‘de grondwet’ zoals ze die zelf noemden). Binnen een half uur ontstond er een speelbaar spel. Bij het spelen bleken er nog een aantal regels aangepast en toegevoegd te moeten worden. Al met al een les waarbij ze voornamelijk zelfstandig aan de slag zijn geweest, top!


Aan het eind van de les hebben we nog even kort de plussen en minnen doorgenomen. Komende week gaan we met de volledige groep aan de slag met het opzetten van een spel in het kader van de teamwedstrijd. Het geleerde van vandaag kan door deze leerlingen gebruikt gaan worden om hun teamleden daarbij te helpen.

 

Onderbouwgroep: Zeepbootjes

In de onderbouwgroep hadden we vandaag ook een aangepast programma gedraaid i.v.m. de afwezigheid van de meeste Wiekslag leerlingen. We deden een proefje wat in een groep van 10 leerlingen eigenlijk niet te doen is.

De aanwezige leerlingen maakten kennis met een stukje scheikunde in de vorm van zeepboten. Een zeepboot is een stukje karton dat door middel van een beetje zeep voortgestuwd wordt in een bakje water. Het houdt verband met de oppervlaktespanning van het water.
Nu werkt dit ‘trucje’ maar 1x en moet daarna het water vervangen worden. Dit betekende dat er heel goed naar elkaar geluisterd moest worden en dat ze steeds tegelijkertijd moesten starten met hun bootjes in het water. 

OB 1

Nu is één keer je bootje in het water laten varen op zich wel leuk, maar dat is nog geen les. De opzet was dan ook het onderzoekend leren: Welke vorm vaart het beste? Welke inkeping aan de achterkant werkt het beste? Gebruik je veel of weinig zeepsop? Welk karton vaart het beste? En nog veel meer zaken die je kon onderzoeken en die vaak ter plekke bedacht werden! Na een ontelbaar aantal dienbladen geleegd én gevuld te hebben waren zeepsop en karton op en was de les voorbij. Bij het nabespreken kwamen we o.a. tot de conclusie dat bootjes met een punt aan de voorkant het beste rechtuit konden varen en dat meer zeepsop niet altijd betekende dat een bootje ook harder ging varen.

 

16 oktober 2015

Bovenbouwgroep

In de bovenbouwgroep vandaag het tweede deel van de wedstrijdopdracht van het SLO.

Dit is een hele andere wedstrijd dan de Golfbal challenge van vorig jaar. Waar het toen meer ging om het eindresultaat, gaat het bij deze uitdaging meer om de weg ernaar toe. Vorige week deden we onderzoek naar ieders denkprofiel. Handig om te weten hoe je een zo evenwichtig mogelijk team kunt opzetten, maar het is ook erg prettig om te weten waar jouw sterke en minder sterke kanten liggen. Zo zag ik dat met name het analytische denken bij de meesten niet sterk vertegenwoordigd is. Dit houdt in dat, bijvoorbeeld het plannen van een (werk)taak niet zo gemakkelijk gaat als wij dat, als ouders en leerkrachten, wel zouden willen zien.

Dit was goed te zien bij de opdracht van de spiegelbrug. Hier werd niet eerst overlegd en gepland, maar juist direct gebouwd. Maar dat bleek toch eigenlijk niet zo handig en leverde allerlei problemen op die weer opgelost moesten worden. We hebben dit voorbeeld ook gebruikt om te kijken naar de situatie op de middelbare school. Wat doe je wanneer je veel huiswerk hebt, inclusief proefwerken, maakopdrachten en allerlei buitenschoolse activiteiten? Ga je gewoon maar zo beginnen en zie je wel waar je eindigt of strandt? Er ontstond een mooie discussie over hoe ze dit denken te gaan aanpakken, sommigen heel idealistisch, maar ook meerderen met een iets realistischer blik.

Vandaag bestond de opdracht uit het verder verkennen van het model op het gebied van je eigen talentontwikkeling. Een van de oefeningen was het bekijken van welke mogelijkheden je voor jezelf hierbij ziet.

BB 1
BB3
BB2

Aan de hand van deze gespreksplaat werden ze geprikkeld om diep na te denken over zichzelf. Met hele pittige vragen waar ook wij niet altijd direct een antwoord op zouden hebben. Maar waar de leerlingen allemaal heel geconcentreerd mee aan de slag zijn gegaan. Top!

Na de pauze hebben ze zich nog even gestort op het maken van een mindmap over allerlei soorten spellen die ze kennen. Even wat meer luchtiger stof!

Komende week is het herfstvakantie en dan is iedereen lekker vrij. De week daarna, 30 oktober, zijn de leerlingen van de Wiekslag vrij. We zullen daarom die dag niet verder gaan met de wedstrijdopdrachten. Dat doen we weer vanaf 6 november. Begin december moet het uiteindelijke spel ingeleverd worden, dus gaan we vanaf die dag flink aan de slag met het bedenken en maken van de spel!

Onderbouwgroep Kleur bekennen in de herfst

‘Kleur bekennen’ =
• Partij kiezen
• Een bepaalde kleur kaart moeten laten zien
• Je mening geven
• Bekend laten worden welke mening of welk belang men heeft
• Voor je standpunt uit moeten komen

Nee, het was geen taalkundige les afgelopen vrijdag, maar het was een kunst les met een onderliggende laag. Wat namelijk op het eerste gezicht alleen een tekenles leek, was ondertussen ook een les waarbij de leerlingen lieten zien welk standpunt ze innamen. Namelijk hun eigen standpunt ten aanzien van succes hebben én van durven falen. De meeste begaafde leerlingen kennen maar twee mogelijkheden: “ik kan het” en “ik kan het niet”. Een tussenvorm is ze vrijwel onbekend.

En inderdaad, het meeste gaat hen dan ook goed af. Wat niet (direct) lukt, wordt afgedaan met “saai”of “stom” of simpelweg ontlopen.
Kortom, leren fouten te maken én daar van leren is vaak een onbekende vaardigheid. In het onderwijs wordt niets voor niets dan ook regelmatig de uitspraak ‘ van proberen kun je leren’ gebruikt. En dit geldt zeker voor deze kinderen! Blijven proberen en vooral leer fouten te maken en leer hiervan!

OB 1

En dat is nu precies wat we gedaan hebben deze les. Na een korte inleiding over herfstbladeren, kleuren en de te gebruiken aquarelpotloden mochten ze aan de slag met de materialen. De opdracht was het tekenen en kleuren van een herfstblad in de juiste kleuren aan de hand van echte bladeren. De eerste stap was het oefenen met de potloden. Deze tussenstap was voor sommigen al behoorlijk lastig. Waarom nu oefenen met kleuren? Dat kan toch iedereen?! Tja, nu is het kleuren wel hetzelfde maar deze potloodstrepen worden daarna natgemaakt met een kwastje en dan wordt het aquarelverf…en dan ziet je tekening er weer heel anders uit!

Dus eerst een ronde oefenen op een vel papier met dunne en dikke strepen, met kleuren mengen en met verschillende hoeveelheden water toevoegen met je kwast. Oefenen bleek in deze toch wel erg verstandig! De uitroepen van verbazing over deze toch wel magische veranderingen waren prachtig om te horen!

Daarna kreeg iedereen een vel ‘aquarel’ papier en konden de bladeren echt getekend gaan worden. De meesten kozen ervoor om de bladeren over te trekken en ze daarna in te kleuren en te verven. Dat ze hierbij soms de net met veel moeite aangebrachte details weer weg schilderden was voor een aantal toch wel heel moeilijk. Ook was het vinden van de juiste kleur een pittige klus. Natuurlijk waren er wel potloden met bruin en rood en groen, maar die zijn zelden precies die kleur die het blad heeft. Lastig hoor wanneer je heel precies wilt zijn! Kortom het is weer een goede oefening in het verleggen van de eigen grenzen geweest!

 

9 oktober 2015 

Bovenbouwgroep

In de bovenbouwgroep zijn we vandaag van start gegaan met een nieuw project: een teamwedstrijd genaamd ‘Elk talent telt’. Bij deze wedstrijd, die door het SLO en de regionale talentnetwerken is uitgeschreven, is het doel het ontwerpen van een spel om dit nogal statische model Talent in Ontwikkeling toegankelijker en vooral leuker te maken.

model
Omdat er hierbij ook gevraagd wordt om op zoek te gaan naar je eigen talenten en denkvaardigheden sluit dit heel goed aan met datgene waar we binnen de plusklas mee bezig zijn. Alleen nu dan op een bewustere manier dan de meestal alleen onderliggende boodschap bij de gewone opdrachten.

Deze denkvaardigheden zijn door professor Sternberg het analytisch denken, het creatief denken en het praktisch denken genoemd.
Volgens hem hebben mensen verschillende denkvoorkeuren die bij het uitvoeren van een opdracht ook tot verschillende resultaten kunnen leiden. Wanneer je nu weet welke voorkeur jij hebt kun je daar rekening mee houden. Zowel op het gebied van zelfontwikkeling, maar ook bij zo’n teamopdracht. Wanneer je dan een team samenstelt van verschillende denkers dan sta je sterker dan wanneer je allemaal dezelfde vaardigheden sterk vertegenwoordigd hebt.

De leerlingen kregen allemaal een formulier met stellingen waar ze er een aantal uit mochten kiezen. Hieruit kwam(en) dan hun denkvoorkeur(en). Het was erg leuk om te zien dat ze direct met hun ‘scoreblad’ rondliepen en op zoek naar partners gingen: “ik ben een analyt… zullen wij gaan samenwerken?”

Omdat de wedstrijdleiding per week meer informatie stuurt kan ik zelf ook nog niet helemaal overzien hoe het uiteindelijk gaat lopen, maar van dit onderdeel hebben ze in ieder geval zelf al heel veel geleerd!

Wilt u zelf ook eens kijken wat uw denkprofiel is? Er is een digitale versie van deze test beschikbaar. https://docs.slo.nl/Profielvorming/SLO-Profielvorming.sco/Main.html  ( u dient wel pop-ups toe te staan)


Onderbouwgroep

Vandaag zijn we verder gegaan met de opdracht rond de dierentuin. Eerst keken we naar de samenstellingen van de diverse dierenkoppels waar we vorige week mee geëindigd waren. Vooral de combinatie van de schildpad en de olifant in één hok baarde diverse leerlingen toch wel zorgen. Ook al was er nog zo’n mooie barrière opgericht. Er werd heel goed gediscussieerd over de voor- en nadelen van deze combi en dat het eigenlijk toch wel beter was wanneer de schildpad ergens anders ging ‘wonen’. In eerste instantie leek het hok van de toekan en het stokstaartje wel een goede plek voor deze schildpad maar toen we er achter kwamen dat stokstaartjes graag eieren eten leek een eigen hok voor de schildpad toch een beter idee!
 

Collage OB

Op deze wijze zijn we alle dieren nog een keertje nagelopen. Daarna volgde nog het zoeken naar een logische route voor de luie dierenverzorger. En wat leg je dan onderop en wat bovenop de kruiwagen? Toen er nog wat heen en weer geschoven was kon er eindelijk gebouwd worden aan de hokken met behulp van de kapla. Mooi was het om te zien dat de leerlingen hierbij ook heel goed rekening hielden met de afmetingen en de behoeftes van de dieren. Top!

2 oktober 2015 

Bovenbouwgroep: Een spiegelbrug bouwen

Dit keer had ik een opdracht meegenomen waarbij alles draaide om communicatie. Communiceren doe je niet alleen verbaal maar ook (o.a.) beeldend. Door bijvoorbeeld iets te laten zien of door met je handen je verhaal kracht bij te zetten. Wanneer je nu elkaar niet kunt zien, is het ineens een stuk lastiger om duidelijk te maken wat je bedoelt. Je zult preciezer moeten zijn in de keuze van je woorden en je zult op een andere manier er achter moeten komen of jouw boodschap begrepen is.

De praktische opdracht, waarbij dit allemaal naar voren kwam, bestond uit het bouwen van twee identieke bruggenhoofden aan weerszijde van een scherm. De leerlingen hadden aan beide kanten hetzelfde bouwmateriaal: kapla-plankjes, blokken in diverse formaten en een aantal dunne houten plaatjes.

BB 1

Wat je direct zag gebeuren was dat er in alle groepen gelijk gebouwd werd. Er werd eigenlijk nergens overlegd over wie wat ging bouwen. Ze wilden allemaal snel met het materiaal aan de slag en besloten dan dat hun idee het beste was. Het overreden van de ‘overkant’ werd dus een soort opbieden tegen elkaar. Maar al heel snel kwamen ze er achter dat dit niet werkte: alleen al doordat niemand elkaar meer verstond…

BB 2

Ook merkten ze bijvoorbeeld dat het wel handig was om te bepalen wáár op de tafel het bruggenhoofd gebouwd werd. De ene groep gebruikte een meetlint om de afstand te bepalen ( “mijn rechts is dan jouw links..”) maar de andere groep maakte gebruik van de identieke afbeelding op het scherm. Een goed voorbeeld van creatief oplossingen bedenken!

Eerst zag je bij de bouwsels de meest fantastische toevoegingen, maar ook hier kwamen ze snel van terug. Want ze ontdekten dat een eenvoudiger bouwwerk veel makkelijker uit te leggen was!

Na de onthulling van 2 paar (vrijwel) identieke bruggenhoofden moest er nog het brugdeel op. En die moest natuurlijk nog wel even op stevigheid getest worden!

BB 3

Het is af en toe lastig dat we geen eigen lokaal hebben, maar vandaag bood de bouwhoek van dit kleuterlokaal al het benodigde materiaal. Leuk om te zien dat ze, naast alle minecraft bouwsels, het ook nog zo leuk vinden om in het ‘echt’ met bouwmaterialen bezig te zijn!


Onderbouwgroep: Ontwerp een dierentuin

In de onderbouwgroep deden we een opdracht waarbij de hogere orde denkvaardigheden (analyseren, evalueren en creëren) werden aangesproken. Dit keer ‘verpakt’ in het ontwerpen van een dierentuin.

Bloom
Eerst werden er door de leerlingen 10 dieren bedacht die in een dierentuin kunnen leven. Dit moesten zoveel mogelijk verschillende soorten zijn. Daarna werd er in dierenboeken gezocht naar wat elk dier nodig heeft: een warm of een koude plek, wat eet hij en vooral ook wie kan er met wie samen leven? Want onze dierentuin telt maar (maximaal) 7 hokken.

OB 1

Met behulp van kapla werd er al een aantal mooie hokken gebouwd. Waarbij ook oplossingen werden bedacht voor sommige ogenschijnlijke vreemde combinaties zoals een schildpad en een olifant in één hok. Maar dit was nog niet het eind van deze opdacht. Want nu moet er nog gekeken worden naar de verschillende klimaten die de dieren nodig hebben ( je kunt natuurlijk geen ijsbeerhok naast een woestijnhok plaatsen) en naar een logische looproute door het dierenpark. 

Er is namelijk ook nog sprake van een hele luie dierenverzorger in dit park. Hij wil in 1 keer alle dieren kunnen voeren vanuit zijn kruiwagen. En tja, je kunt nu eenmaal geen rauw vlees voor de panter op de blaadjes sla voor de schildpad neerleggen!

Dus: wordt vervolgd aanstaande vrijdag!

 

25 september ’15

Bovenbouwgroep: Kaarten met een verhaal

Vandaag zijn we aan de slag gegaan met analogieën en associaties. Een analogie is een vergelijking van twee begrippen, op basis van overeenkomst van de eigenschappen van die begrippen. Een paar voorbeelden: Je kunt een analogie op grond van de vorm maken: een appel en een ei zijn beide vrijwel rond. Op grond van de kleur: zowel een tomaat als een brandweerauto zijn allebei rood. En bijvoorbeeld op grond van gelijktijdigheid: Zonsopgang en ontbijt zijn allebei in de ochtend!

verhaalkaarten

Bij associaties maak je verbindingen. Een verbinding tussen, in dit geval, een plaatje op een ‘verhaalkaart’ en je eigen kennis en ervaringen. Er zijn een aantal basisvormen. Bijvoorbeeld de ‘bloem’associatie waarbij je allemaal associaties maakt, uitgaande van één kaart/startpunt en de kettingassociatie waarbij je steeds verder borduurt op de gevonden associaties.

We begonnen dit keer met een bloemassociatie. De kinderen mochten één voor één een kaart pakken en deze aan de anderen laten zien. Daarna schreef iedereen zijn of haar associatie op een post-it die ze rond de kaart plakten (als de blaadjes aan een bloem).

Nadat we zo bij tien kaarten associaties hadden bedacht, zijn we de vondsten gaan bespreken. Er waren vaak dezelfde associaties, niet gek wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de associatie met het plaatje van een kompas. Toen werd het woord ‘school’ vaak genoemd. Want zo heet de ‘buur’school van de PWS!

Maar ook zaten er vele originele vondsten tussen. Wat te denken van de associaties taart / stadion / speldenkussen bij het plaatje van een kroon! En een tompoes bij het plaatje van een bed.

kroon

bed

Ze raakten met name flink op dreef tijdens dit bespreken. Leuk om te zien waar ze met een beetje prikkeling toe komen!

Tijdens de korte pauze werd er, tijdens het eten, weer flink nagedacht over een paar vreemde raadsels. Om daarna vol energie aan de slag te gaan met het maken van analogieën. Dit was een individuele opdracht waarvoor ze allemaal zeven willekeurige kaarten kregen. En bij deze kaarten moesten ze een, voor hen logische, verbinding zoeken. Eén manier om dat voor elkaar te krijgen is het bedenken van een verhaal. Iets moeilijker is het vinden van een verbindende factor tussen de kaarten. Iets wat een leerling inderdaad deed: top!

Sommige leerlingen konden nog geen genoeg van de verhaalkaarten krijgen en gingen op de grond de uitdaging aan om alle 72 kaarten te verbinden. De overige leerlingen gingen liever aan de slag met een aantal nieuwe logische puzzels. En daarmee waren onze twee uur al weer voorbij!
 

Onderbouwgroep: Denksleutels deel 2
Vandaag gingen we in de onderbouwgroep verder met de Denksleutels. Vorige week waren we bij de VET sleutel gebleven waarbij de leerlingen de ‘VET acties’ (Vervormen, Eraf halen en Toevoegen) bij een boom mochten gaan toepassen. We spraken over wat er nu precies bedoeld werd met deze acties. Al snel begonnen ze van alles aan hun tekening toe te voegen, eraf te halen en te vervormen. Zo bedacht een leerling ineens dat de wortels van de boom wel eens echte wortels konden zijn en besloot die er aan te tekenen!

Daarna kwamen de laatste vier leerlingen aan de beurt om een sleutel uit te zoeken. En dit is wat zij kozen:

Nietussleutel

De Nietus sleutel:
Noem een aantal geluiden dat je nooit zult horen in een pretpark. Ik vond het heel bijzonder om te merken wat de leerlingen onder het begrip ‘geluiden’ verstonden. Ze benoemden namelijk eerst mogelijke uitlatingen van mensen. En dat waren zinnen als: “Het is hier saai!”, “Ik wil hier weg..!” en “Dit is stom!”. Ze konden zich namelijk niet voorstellen dat mensen zulke geluiden zouden laten horen in de Efteling! Toen ik ze vroeg naar geluiden zoals bijvoorbeeld het loeien van een koe, kwamen natuurlijk de complete dierentuin en boerderij voorbij! En via UFO’s en aliens kwamen we ook nog op een hele originele: het piepje van een voetgangerslicht bij een zebrapad…want die zijn er niet in de Efteling!

 

wat als sleutelDe Wat-Als sleutel:
Wat zou er gebeuren wanneer de attracties ’s nachts tot leven zouden komen? Dit was een leuke fantaseer opdracht waarbij er, naast elkaar bezoekende sprookjesbosbewoners, ook werd nagedacht over bijvoorbeeld de slakken (?) in het land van Laaf die ’s nachts graag de wagentjes van hun rug haalden!

 

verplicht verbonden sleutel

De Verplicht Verbonden sleutel:
Jullie staan voor het hek, maar alles is dicht en niemand heeft een sleutel of kan jullie binnenlaten. Het enige dat jullie hebben is: een pak loombandjes, een pot pindakaas en een pen. Hoe kom je toch binnen met alleen deze voorwerpen? Ik was zo trots op de leerlingen bij de uitvoering van deze opdracht! Ik liet ze namelijk eerst stil nadenken over deze rare combinatie en ging daarna het rijtje af om iedereen de kans te geven om zijn of haar oplossing te vertellen. Nu is dit heel erg moeilijk omdat ze allemaal zo snel mogelijk hun ideeën willen spuien en elkaar dan nog wel eens in de weg zitten met dezelfde soort oplossingen. Daarnaast zijn diegene die als laatste aan de beurt zijn altijd in het nadeel omdat dan eigenlijk alles al gezegd is. Maar ze lieten me echt versteld staan van alle verschillende oplossingen die vaak ook nog super komisch waren! En ze hebben tot en met de laatste persoon ontzettend hun best gedaan om naar elkaar te luisteren! Super!

anders dan anders sleutel

De Anders-dan-Anders sleutel:
Hoe kun je je door een pretpark bewegen zonder je voeten te gebruiken? Na het succes met de vorige sleutel, begon ook deze opdracht met stil denken en gingen we daarna het rijtje af. Waarbij we natuurlijk bij degene begonnen zijn die net als laatste aan de beurt was. Na een paar variaties met springveren kwamen ook hier allerlei nieuwe ideeën naar boven die natuurlijk ook even gedemonstreerd moesten worden. En daardoor kwamen ze er dan weer achter dat je bij bijvoorbeeld koppeltje duiken wel degelijk je voeten gebruikt! Kortom, het was weer een hele leuke les vol met creatief denk- en doewerk!

 

18 september ‘15

Bovenbouwgroep: Programmeer een robot!

De leerlingen van de bovenbouwgroep kregen vandaag les in het smeren en beleggen van een boterham! …..Maar dan op iets andere wijze natuurlijk!
Want de opdracht van vandaag was het schrijven van een programma voor een robot.  En deze robot moest een boterham smeren. Nu werden de rollen van programmeur en robot door onze leerlingen zelf uitgevoerd want helaas hebben we geen echte robots, maar het enthousiasme was er niet minder om.

In eerste instantie leek dit wederom een zeer simpele opdracht. Maar toen ze eenmaal de programmaregels gingen uitproberen, bleek het toch niet zo eenvoudig te zijn.

bb

Normaal verricht je heel veel handelingen waar bij je niet nadenkt. Maar een (echte) robot moet echter wel elke stap verteld worden. Denk maar eens aan het smeren van de jam op de boterham: potje oppakken, de jam eruit scheppen en op de boterham smeren. Maar tussendoor moet je wel dat potje weer neerzetten, want anders heb je niet beide handen vrij. En dat smeert vrij lastig! 

In eerste instantie waren de meeste ‘robots’ een beetje te handig en te ‘menselijk’, maar met een paar tips over de benodigde tussenstappen, begonnen ze zich al meer robotachtig te gedragen. Soms tot hilariteit van de programmeurs….

bb jongens

Nadat ze allemaal een keer een boterham hadden belegd én gesneden, werden de rollen omgedraaid en gingen ze aan de slag met nieuwe aangepaste programma’s. Want ook hier geldt: van je fouten kun je leren.

Om het een en ander te illustreren heb ik ze het programma Robomind laten zien. Hiermee heb ik een aantal jaren geleden in een plusklas gewerkt en dit maakt het heel inzichtelijk hoe je regel voor regel programmeert. Diverse leerlingen waren gelijk superenthousiast en wilde direct met dit programmeren aan de slag. Helaas is mijn versie al weer verouderd en is dus alleen nog ‘ter illustratie’ geschikt. 


Onderbouwgroep: Met de denksleutels naar een pretpark!

De PWS was donderdag op schoolreis naar de Efteling en om in de sfeer van schoolreisjes te blijven zijn we dit keer aan de slag gegaan met de Denksleutels en het thema Pretpark.

Wat zijn Denksleutels?
Een manier om het creatieve denken te stimuleren is het gebruik van de Denksleutels.
Er zijn 20 van deze ‘sleutels’ en meestal worden deze toegepast op één thema. 

sleutels

Iedereen mocht een sleutel uitzoeken en samen probeerden we de vragen te beantwoorden en de opdrachten uit te voeren. Deze sleutels hebben we dit keer gebruikt, ik geef bij iedere sleutel een aantal reacties van de leerlingen. 

De Voorspel sleutel:
Hoe ziet een pretpark er over 100 jaar uit?

•    Een vliegende schotel attractie
•    Een draaikolk waar je mee omhoog gaat ( een soort tornado met speciale handvatten erin)
•    Een onzichtbare achtbaan.

Over dit laatste idee hebben we nog even doorgedacht. Want wanneer je de achtbaan niet kunt zien, hoe kun je er dan in plaats nemen? En waarom is een onzichtbare achtbaan enger en spannender dan een ‘gewone’ achtbaan. Leuk denkwerk!


De Overeenkomst sleutel:
Wat zijn overeenkomsten tussen twee duidelijk verschillende voorwerpen. In dit geval een bus en een brood.
Dit was echt wel even een lastige opdracht. Want wat wordt er nu bedoeld met deze vraag? 
Nadat ik ze, als voorbeeld, over de overeenkomst tussen een tomaat en een brandweerauto had laten denken ( juist: de rode kleur), kwamen ze al snel met een aantal mooie vondsten m.b.t. de bus en het brood:

•    Beide zijn hoog, smal en lang
•    Er zitten gaten in waar je doorheen kunt kijken
•    Kruimels en wielen zijn allebei rond

De Plaatjes sleutel:
Hierbij wordt een plaatje getoond van iets dat op eerste blik niets met het thema te maken heeft. De opdracht is nu om juist wel een verbinding te maken.

Het plaatje was een fabriek. 
En de gegeven antwoorden waren redelijk voor de hand liggend: het fabriceren van de onderdelen van achtbanen. (Die achtbanen hebben echt de meeste indruk gemaakt….dat was bijna het enige waar ze het over hadden!)
Maar er kwam op een gegeven moment toch ook wel een idee over het maken van een pretpark in een (oude) fabriek. 

onderbouw

De Lachwekkend sleutel:
Er is sprake van een lachwekkende uitspraak / stelling. De kinderen moeten argumenten verzinnen om de uitspraak aannemelijk te maken. De uitspraak was dit keer: Ieder kind zou voortaan in een pretpark les moeten krijgen i.p.v. op een school. Met welke argumenten zou je de schooldirecteur kunnen overtuigen?

Als een van de eerste argumenten werd het belonen genoemd. Je entree in het pretpark is de beloning wanneer je snel werkt.
Maar ook dat leerlingen graag langer naar school willen wanneer deze in een pretpark staat / een pretpark is.
Ook werd nog genoemd dat het pretpark de lesstof is. Dus voortaan maar lessen rekenen in de achtbaan geven? Leent zich uitstekend voor voorbereidende natuur- en wiskunde met al die G krachten!

De Vraagsleutel:
Bij deze sleutel wordt het antwoord al gegeven en is het de bedoeling dat er een bijpassende vraag bedacht wordt. Het antwoord was: schoolreis.

Bij deze opdracht merkte je echt op dat ‘de PWS’ erg moe was na gisteren. Er kwam niet zo heel veel meer uit! Maar dit zijn een paar van de antwoorden:

•    “Hoe heet dat als je met school op reis gaat?” Een schoolreis!
•    “Wat vinden kinderen heel leuk..?” Schoolreis!

De V.E.T. sleutel:
“V.E.T.” een boom / de sprookjesboom: Vervorm, haal Er af en/of voeg Toe

Dit was een tekenopdracht. De kinderen kregen een tekening van een boom en mochten hiermee aan de slag. De meesten voegden het gezicht van de sprookjesboom toe, maar ik zag ook een combinatie van een paddenstoel en een boom! Tijdens deze opdracht speelde ook het oefenen in oordeel vrij denken en doen een rol. Vaak willen de leerlingen een toch zo precies mogelijke tekening maken die dicht bij de waarheid komt. Wanneer ze dan iemand bijvoorbeeld zo’n paddenstoelboom zien maken, dan komt daar gelijk een reactie op. Juist dat soort momenten grijp ik aan om ze juist te stimuleren om vrij te denken. En geen oordeel te hebben over eigen of andermans werk.

We zijn in deze opdracht gestopt omdat de tijd al weer om was. 
Komende week gaan we nog even ‘doorbomen’ over de bomen. Eens kijken of ik het ‘out of the box’ denken nog een beetje kan stimuleren!
En dan mogen de laatste kinderen ook nog een sleutel uitzoeken. 


Alle werkbladen en tekeningen die ik van de leerlingen verzamel, gaan in een map.
Deze map mag tijdens de vakantie mee naar huis. Als hij maar weer, mét al het materiaal, na de vakantie z.s.m. terug komt! 
Aan het einde van hun Plusklas periode krijgen de leerlingen alles mee naar huis.


11 september ’15

Hoog, hoger, hoogst!
In beide groepen vandaag dezelfde opdracht: Bouw een zo hoog mogelijke toren van houten wasknijpers. 

Wat moeten ze daar nou van leren, hoor ik u al denken. Nou, heel veel! Want, zoals het de leerlingen ook werd uitgelegd, ging het vooral om het samenwerken als team. En om alles wat daar bij komt kijken. Wanneer je bruist van de mooiste en origineelste ideeën is het soms erg moeilijk om deze te delen met anderen. Soms zijn de denkprocessen niet in woorden te vatten. Soms is er het gevoel van “Alleen ik begrijp/kan dit…dus alleen ik doe het” of van het niet meer durven delen vanuit een angst niet begrepen te worden.

Binnen de Plusklas is het de bedoeling dat de leerlingen leren om hun ideeën onder woorden te brengen, maar ook om te leren hoe om te gaan met de gedachtesprongen van de anderen. En hierbij hoort ook het leren accepteren dat jouw plan misschien toch niet het beste plan is. Om vervolgens met elkaar iets neer te zetten! Van te voren wisten ze dus waar er, naast de hoogte van de knijpertoren, op gelet werd en waarop terug gekeken zou gaan worden aan het eind van de les. Kortom, een best wel pittige opdracht!

BB1

Bovenbouwgroep
Met de bovenbouwgroep ben ik nog wat dieper ingegaan op verschillende situaties die zich meestal voordoen bij het samenwerken. Vooral de diverse ‘ontsnappingsroutes’ heb ik hierbij benoemd. Zo gaf ik aan dat ik op de vraag: “Wat heb je geleerd van deze oefening?” een antwoord als “Bouwen met knijpers!” niet voldoende vond. De reactie was des te mooier “Dan zeggen we toch gewoon: Bouwen met wasknijpers!” Prachtig dit soort reacties, maar het is ook wel direct een signaal voor mij. Want een aantal leerlingen is echter een meester in het ontwijken van een taak die ze denken niet aan te kunnen.

collage BB

Tijdens de informatieavond heb ik hier ook over gesproken. Het tegen je eigen grenzen aanlopen is eigenlijk een hele normale en gezonde ontwikkeling. Maar het is iets waar deze leerlingen niet vaak mee te maken krijgen. En wanneer dit wel gebeurt, verzinnen ze vele redenen om maar niet te hoeven erkennen dat ze misschien niet alles weten en kunnen.

De ochtend hebben we afgesloten met het ‘Raadsel van Einstein’. In eerste instantie reageerden ze nogal lauw, maar toen ik ze vertelde dat kennelijk slechts 2% van de wereldbevolking het kan oplossen, waren ze ineens heel gretig om aan de slag te gaan! En terwijl dit oorspronkelijk als een individuele uitdaging bedoeld was, zag ik de leerlingen druk overleggen en discussiëren. Mooi om te zien hoe deze spontane samenwerking zich ontwikkelde!

Onderbouwgroep
Ook in de onderbouwgroep gingen we vandaag dus aan de slag met de knijpers. En ook hier speelde het leren samenwerken een hele belangrijke rol.
De stap van ‘je eigen ding doen’ naar samen iets neerzetten, is nog best wel moeilijk voor een aantal leerlingen.

collage OB

Daarnaast waren er ineens zoveel ideeën over wat je allemaal met de knijpers kon bouwen (i.p.v. een toren) dat sommigen daar een groot deel van de tijd mee bezig waren.
En om dan je prachtige dierentuin of brug op te moeten geven om een gemeenschappelijke toren te kunnen bouwen, was dat wel even slikken.
Daarnaast zijn de knijpers geen gemakkelijk bouwmiddel. Heb je net iets gebouwd: schiet alles weer los. Er werd dan ook een groot beroep gedaan op het doorzettend vermogen en de frustratietolerantie.
Uiteindelijk zijn er niet echt hoge torens gebouwd, maar is er des te meer geleerd. Top!

 

4 september ’15

Een nieuw schooljaar en een nieuwe start van Plusklas Lexmond! Omdat zowel de onderbouwgroep als de bovenbouwgroep opnieuw zijn samengesteld stond vandaag in het teken van kennismaken. Met elkaar, met mij en met de manier waarop we binnen de Plusklas werken. 

Bovenbouwgroep: ‘Eier-vervoer’
Bij deze gezamenlijke opdracht werden de leerlingen uitgedaagd om door het ‘woud’ van verboden en geboden heen te kijken en juist naar die oplossingen op zoek te gaan die wel mogelijk waren. Alle leerlingen kregen 1 touw en 1 ‘ei’ (een tennisbal). Deze ‘eieren’ moesten tegelijkertijd van start naar finish vervoerd worden m.b.v. het touw. Er waren echter een aantal regels:

•    De hele groep werkt samen
•    Alle eieren moeten tegelijkertijd van start naar finish
•    Je moet het touw gebruiken
•    Je mag een ei niet in je hand vasthouden en het zo naar de overkant brengen
•    Je mag onderweg de eieren niet aanraken met iets anders dan het touw
•    Het touw mag alleen in de lengte gebruikt worden, dus niet knopen!
•    Ieder touw mag door maximaal 2 personen vastgehouden worden
•    Je mag maximaal 1 touw in 1 hand hebben

De leerlingen werden in 2 teams van 5 verdeeld en gingen aan de slag. Natuurlijk waren er ook nu wederom denkers én doeners. En natuurlijk ook actievere deelnemers en deelnemers die wat meer met andere zaken bezig waren. Al snel hoorde ik dat “de opdracht niet uit te voeren was” en dat “het te moeilijk was”. Mooi! Want die ‘prikkeling’ is nu juist de bedoeling van de Plusklas!

BB 1 BB 2 BB 3

Al snel echter was er een aantal leerlingen dat wel een mogelijkheid zag om de opdracht tot een goed einde te brengen: namelijk door met een touw alle ballen tegelijk voor te trekken! Prima oplossing!

Nu kwam de volgende uitdaging, want het is nooit zo maar klaar in de Plusklas! De vraag was nu of deze methode ook  zo goed werkte wanneer je een smal parcours moest afleggen? Waarbij ze zelfs onder een tafel door moesten?

Maar dit was ook geen probleem en al snel waren ze weer bij de finish! Nu kregen ze een tip vanuit de instructie van de opdracht: i.p.v. knopen mag je wel vlechten…hoe vervoer je de ‘eieren’ dan en maakt dit verschil met hun eigen methode? Dit zette ze weer opnieuw aan het werk.

Daarna was er even tijd om iets te eten en om samen te overleggen wat er nu allemaal gebeurd was. Zowel op het gebied van o.a de samenwerking als m.b.t.  de uitvoering. 

Na deze korte pauze was er nog een laatste opdracht waarbij de leerlingen uitgedaagd werden om opnieuw de ‘eieren’ te vervoeren, maar i.p.v. de touwen hadden ze nu de beschikking over stokken. En was het nu de bedoeling dat alle 10 leerlingen meededen. Het fantastisch om te zien dat er al binnen een paar minuten een hele groep stond die als één persoon bewoog en de ‘eieren’ veilig naar de overkant bracht! Top gedaan! 

BB 4
Onderbouwgroep

Ook in deze groep was er sprake van een gezamenlijke opdracht. We bleven nog een beetje in de vakantiestemming want ik had een koffer meegebracht met een hele vreemde vulling.
De bedoeling was om erachter te komen van wie deze koffer zou kunnen zijn. De spullen die er in lagen gaven echter (natuurlijk!) geen eenduidig beeld.
Zo bevatte de koffer een roze spaarvarken, een speelgoed boormachine, een pakje vermicelli, een grote steen, een zakje kattensnoepjes, een kussensloop, twee paar tennissokken en een roze zonnebril.
Ga er maar aan staan om hier een persoon bij te vinden!

OB 1

Dit soort opdrachten is echter precies datgene dat deze leerlingen heel goed aankunnen. 

Om iedereen de kans te geven om zijn of haar persoon goed te bedenken, mochten ze gaan tekenen. Dat geeft rust en stimuleert het verder denken. Wanneer je de kinderen alleen laat vertellen krijg je vaak dat er slechts een aantal steeds aan het woord zijn en dat anderen ‘dichtslaan’. 
Door ze nu eerst te laten tekenen en ze ondertussen te stimuleren om steeds een stapje verder te denken en te creëren ontstaan de mooiste  scheppingen.  

Aan het einde van de les mochten ze een voor een van alles over hun ideeën vertellen. 
Het was mooi om te zien wat voor verschillende figuren er werden gemaakt:
Van kattenvrouwtjes via zombies naar een alien wiens ruimteschip boven op het dak van Schiphol was geland!  
Kortom: we zijn goed van start gegaan met creatief denken!